Čekal nás jeden
z mála víkendů, kdy jsme si neplánovali povyrazit někam dál, a tak padla
volba na Dazu ležící v okresu Chongqing. Jeden by řekl, že když cestuje po
městě, tak sedne na první linku MHD, pak možná na druhou a je na místě. Chyba
lávky. Nejsme ani v Těšíně a ani v Olomouci. Všechno je tady pekelně
daleko.
A tak nabývám dojmu,
že kdybych si chtěla na stěnu pověsit mapu Číny s detailnějším vyobrazením
než velký rudý flek na východní polokouli, nestačila by mi ani zeď naší
stodoly. V praxi zkreslenost evropské míry malé/velké a blízko/daleko
poznáte tak, že i když jste v čínském městě, štrácháte se notnou chvíli na
metro. Pak hodinku a půl postojíte, protože se do dveří soupravy společně
s vámi nahrnou davy Číňanů, doufajíce, že si sednou a neváhajíce vám pošlapat
nohy, tlačit se v před či vlézt vám na záda. Někdy nezbývá nic jiného než
uplatnit svůj čtvrt metrák navíc a být prostě kontaktnější. Taky zde nezřídka
narážíme na úměru, že čím starší a menší, tím agresivnější. No, abych to zkrátila
- pak se po hodince a půl mačkání procpete ke vchodu a rázem se ocitnete na hlavním
nádraží a pak dalších x hodin jedete jenom proto, abyste se posunuli z jedné
tečky na mapě ke druhé tečce o centimetr vedle. Tož, toliko k měřítku.
Cesta do Dazu se
od výše popsaného moc nelišila. Pěchota, mačkanice na stojáka v metru,
běžně dlouhá procedura a pantomima při hledání správné autobusové zastávky a kupování
lístků, těsnání v MHD plné stařičkých lidí s nůšemi, kde není radno se
čehokoli příliš dotýkat. O nějakou hodinku později jsme již stáli před branami.
Po povinné „čurpauze“
jsme se vydali vstříc cíli. Jeskyně, skalní malby a sochy Buddhy a bóddisátvů
vytesaných ve skalách. V areálu se pohybovalo překvapivě málo lidí.
Opravdu překvapivé, neboť v Číně, ať chcete nebo ne, nikdy nejste sami. Tasili
jsme rudé studentské knížečky, vykoledovali poloviční vstupné a začali
prohlídkou muzea.
Brána do jeskyní v Dazu |
Hned ve dveřích
nás přivítala netradiční, blíže neurčitá projekce. Po původním naladění jsme si
prohlídli vystavené artefakty a fotogalerii se snímky z ostatních
buddhistických posvátných míst napříč celou jihovýchodní Asií. Zajímavá také
byla část o složitém restaurování sochy Tisíciruké Guanyin. Plastika
bódhisattvy soucitu Ávalokitéšváry byla velmi zchátralá a oprava si vyžádala
nemalé množství financí a odborníků. Byli jsme seznámeni s průběhem prací –
soudruzi vše řádně zdokumentovali, a tak jsme mohli obdivovat dílo zlatých čínských
ručiček – fotografie, krátký dokument a použité pomůcky byly toho důkazy. Po
prohlídce muzea jsme se vydali k samotným skalám.
Vznik svatostánku
sahá do 7. století, kdy vládla dynastie Tang. Oblast je protkána jeskyněmi a skálami,
a tak se místo k tvorbě přímo vybízelo. V průběhu staletí tak vznikaly
reliéfy, sochy a bohatě zdobené skalní výklenky, v jejichž námětech se
snoubí hned tři velké filozoficko-politicko-náboženské systémy - buddhismus,
taoismus a konfuciánství. To, co však dělá Dazu tak výjimečným, není ani tak množství
plastik, jako spíše propracovanost, originalita témat - od vyobrazení běžného
života po nadpřirozeno. Vše by však mohlo být nenávratně ztraceno, kdyby právě
ona odlehlost, na kterou jsem v úvodu naříkala, neuchránila tento unikát před
soudružskými počiny v průběhu Kulturní revoluce.
U skalních
výklenků s desítkami barevných skulptur jsme pak potkali skupinku
německých turistů prováděných místní průvodkyní. Čínština po zvukové stránce
nepatří dle mého mínění zrovna mezi nejlibozvučnější jazyky, ale němčina s řádným
přízvukem v čínském podání zní kapánek děsivě.
Druhá část
oblasti zůstává ve stínu té větší, výraznější. Avšak byla také malebná a nebyli
zde téměř žádní turisté, tudíž jsme si mohli areál nerušeně prohlédnout.
Pagoda se sochami vytesanými ve skále |
Kručící žaludky
nám pak připomněly pozdní odpoledne, a že bychom měli ulovit něco
k snědku. Ve městě jsme si vyhlédli „nudlárnu.“ S překladem a objednávkou
nám za dopomoci strýčka Googla pomohl mladý pár sedící uvnitř podniku. Trošku
jsme se obávali, co nám bude doneseno, ale tlusté nudle se skopovým nebyly
mastnější než obvykle, a tudíž jsme si pochutnali.
Zpáteční dvou
hodinová cesta autobusem plná neustálých rozjezdů a troubení nám opět
připomněla, co to znamená čínská dopravní špička. Vytřepaní jak startky jsme se
přesunuli k metru, abychom si užili vřelé tulení s čínskými spolucestujícími.
Závěrečný pěší úsek ve smogu už byl vlastně za odměnu.
Kompletní fotogalerie
Kompletní fotogalerie